مزایا و معایب نوشیدن قهوه ، هفت حقیقت در مورد قهوه


قهوه بعد از آب و چای محبوب ترین نوشیدنی در سراسر دنیاست . این نوشیدنی که از عمل آوری دانه های گیاه قهوه بدست می آید ،به علت وجود مقادیر زیاد کافئین میتواند تاثیرات هیجان آوری بر روی انسان داشته باشد .امروزه گیاه قهوه در بیش از هفتاد کشور کشت میشود. محل کشت اصلی این گیاه بیشتر نواحی آمریکای لاتین ، جنوب شرقی آسیا و آفریقا است . در این مطلب ۷ تاثیر مهمی که نوشیدن قهوه روی سلامتی افراد میگذارد را بررسی میکنیم .


مزایای نوشیدن قهوه


۱٫ نوشیدن قهوه ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

در تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ انجام گردید مشخص شد که افرادی که روزانه بین ۴ تا ۶ فنجان قهوه مینوشند در برابر کسانی که در همین مدت ۲ فنجان یا کمتر را مصرف میکنند ، احتمال ابتلا شان به دیابت نوع دوم به میزان ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند . در صورت نوشیدن بیش از ۶ فنجان قهوه این احتمال به ۳۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد . جالب است بدانید که این مزیت در قهوه های کافئین دار و قهوه هایی با کافئین کمتر تقریبا یکسان است .

۲٫قهوه ، دشمن رادیکال های آزاد

دانه های قهوه گنجینه ای با بیش از ۱۰۰۰ phytochemicals (فتوشیمیکال) در خود هستند . که میتوانند به جلوگیری از بیماری ها کمک بکنند . بسیاری از این فتوشیمیکال ها ( ترکیبات شیمیایی طبیعی در گیاهان ) را آنتی اکسیدان ها تشکیل میدهند . آنتی اکسیدان ها نقش به سزایی در حفاظت بدن در برابر رادیکال های آزاد را ایفا میکنند . انواع چای نیز دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند .

 

۳٫قهوه ، برای حافظه و ادراکی بهتر

در تحقیقی که بر روی تعدادی از داوطلبان انجام شد این نتیجه به دست آمد که افرادی که از آن ها خواسته شده بود در صبحگاه قهوه کافئین دار بنوشند در مقایسه با کسانی که چیزی ننوشیده بودند در آزمایش های مختلف یادگیری موفق تر عمل کردند . قهوه همچنین میتواند به قدرت ادراک افراد کمک کند به خصوص وقتی که کمی پا به سن بگذاریم . گفتنی ست صرف تکه ای شیرینی در کنار نوشیدن قهوه میتواند این تاثیر را دو چندان کند.

معایب

۴٫نوشیدن قهوه خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد

یکی از واقعیت های ناخوشایند در مورد قهوه اینست که نوشیدن این ماده باعث دفع عنصر کلسیم از بدن میشود . و میدانید هرچقدر بدن کلسیم بیشتری از دست بدهد به همان میزان خطر بیماری پوکی استخوان بیشتر میشود . طبق تحقیق The Diet Channel, تقریبا ۵ میلیگرم کلسیم به ازای مصرف ۶ اونس قهوه از بدن هدر می رود .  برای برقراری تعادل کلسیم کافی ست در کنار هر فنجان قهوه تان دو قاشق چای خوری شیر یا ماست میل کنید .

۵٫قهوه ، می تواند باعث چین و چروک بیشتر در پوست شود

با وجود خواص مفید و آنتی اکسیدانی قهوه ، زیادی روی در مصرف این نوشیدن میتواند منجر به ایجاد چین و چروک بیشتر بر روی پوست بدن شود. این امر نتیجه کم آب شدن بدن میباشد و برای پوست بسیار مضر است . توصیه میشود بعد از نوشیدن قهوه ، نوشیدن آب را نیز فراموش نکنید .

۶٫قهوه ، میتواند باعث افزایش وزن شود

تاثیراتی که کافئین موجود در قهوه بر روی قند خون دارد میتواند موجب تمایلات شدید به مصرف مواد غذایی دیگر شود.  همچنین ما اکثرا عادت کرده ایم که قهوه را با یک تکه شیرینی،دونات و از این قبیل همراه کنیم . همین تمایلات ناشی از کافئین موجود در خون و عادت هایمان میتواند باعث افزایش تدریجی وزن بدن شود .

۷.کشت گیاه قهوه و آفت کش ها


مزارع قهوه معمولا در معرض بیشترین میزان آفت کش ها ، مواد شیمیایی و غیره قرار دارند . موادی که شما اصلا تمایلی به مصرف آن ها ندارید!  توصیه میشود در هنگام تهیه قهوه نوع ارگانیک آن را انتخاب کنید . این نوع در مقایسه با سایر قهوه ها حداقل مواد شیمیایی را در خود دارند. اگر مایل به مصرف قهوه بدون کافئین هستید ( یا قهوه با کافئین خلوص پایین) مطمئن شوید که ماده کافئین به صورت طبیعی یعنی بدون استفاده از مواد شیمیایی از قهوه خارج شده باشد . در واقع همیشه نوع بدون کافئین نسبت به قهوه کافئین دار شیمیایی تر می باشد.

منبع: iWrite.ir

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s